GUDRUNS
GUDRUNS har valt att synas i fyra ICA butiker och såhär säger de om annonseringen via SignMedia:
“På ett enkelt sätt kan vi stärka kundupplevelsen i butik. Vi kan på ett bra sätt framföra och få ut budskap kring vår verksamhet och värdegrund, allt lokalt anpassat för bästa effekt.
Med SignMedia får vi möjligheten att geografiskt anpassa både erbjudande och budskap kostnadseffektivt. Även långsiktigheten i planeringen passar oss mycket bra då vi har en rad utpräglade säsongsartiklar vi vill marknadsföra under ett år.”
Läs mer »ICA MAXI NYNÄSHAMN
ICA Maxi Nynäshamn
Vi kunde inte beskrivit det bättre själva! ICA Maxi Nynäshamn har verkligen satsat på digital marknadsföring i deras butik och här nedan berättar de varför:
”Vi har valt att satsa på lokal digital marknadsföring i vår butik för det ger oss möjligheten att tillsammans med våra leverantörer skapa egna anpassade och lokala kampanjer när det passar våra kunder bäst. Det ger oss också möjligheten att stärka deras produkter samtidigt som det gynnar vår affär.
SignMedia är för oss en naturlig partner att koordinera dessa aktiviteter med olika leverantörer och tillsammans med våra olika avdelningar.”
Läs mer »
ICA SUPERMARKET LIDKÖPING
ICA Supermarket Margretelund Lidköping
Vi ställde några frågor till Henric Lind, Butikschef på ICA Supermarket Lidköping . Nedan hittar ni hela intervjun.
01 Varför har ni valt att jobba med digital skyltning i butik?
Vi vill erbjuda en modern butik och en bra prisupplevelse för våra kunder. Via LTGs skärmar och genom vårt samarbete med er styr vi vårt content smidigt, enkelt och fritt. Magiskt att använda easy display (mjukvaran) för att styra allt material på skärmarna. Att vi dessutom tillsammans med SignMedia kan sälja på reklam och få det finansierat anser vi vara väldigt positivt.
Vi varvar alltid 5-6 erbjudanden, men sedan jobbar vi också för att skapa trevlig stämning. Exempelvis midsommar varvar vi in hälsningar, vilket ger även mjuka värden i butiken och en bättre upplevelse för kunden.
02 Vad anser ni är fördelarna för leverantörerna att synas i butik?
Bättre exponering, helt enkelt! Vi kan pusha produkten hela kundvarvet. Exempelvis kan vi börja pusha för en produkt redan i entrén för att sedan även visa den i mejeri där produkten finns, vilket gör kunden mer belägen att nypa just det erbjudandet. Vi arbetar också med våra gavelskärmar, man ser direkt erbjudandet som ligger på gavel, men man kan också enkelt leda in kunden på rätt rad för fler erbjudanden.
Vi önskar skapa långsiktiga samarbeten med våra leverantörer, och även jobba med dynamiska kampanjer Vi kan enkelt tids styra vårt material på skärmarna vilket gör att man kan följa kundernas shoppingmönster och på så sätt sälja mer produkter.
03 Hur påverkas samarbetet med leverantörerna som väljer att annonsera via era skärmar?
Samarbetet blir tightare, vi får mer aktiva samarbeten med våra leverantörer. Det blir bättre och framför allt mer långsiktigt och planerande. Det vanliga är att säljare meddelar kampanj som kommer gå i butik om ca två veckor sedan är det inte mycket mer än så. Syns man däremot på skärm planeras även produktplacering tillsammans med kommande content, dvs bättre exponering vilket ger ännu bättre effekt.
04 Hur tycker ni samarbetet med SignMedia fungerat hittills?
Jättebra, inga problem alls! Vi rekommenderar SignMedia även till andra ICA butiker. Istället för att alla ICA butiker jobbar på sina håll kan vi alla samarbeta med samma leverantör d.v.s er och på så sätt blir det också enklare för leverantörerna som då enkelt vet vilket företag de ska kontakta för att synas på våra skärmar.
05 Vilka utvecklingsmöjligheter ser du med det här konceptet framöver, exempelvis andra kanaler?
Vi väntar på att det här konceptet ska mogna hos våra leverantörer och att de ska bli mer varse om effekten av det. En utvecklingsmöjlighet som vi ser är mindre led skärmar, iPad storlek som vi kan hänga direkt på hyllan i gångarna. Där kan vi visa tillfälliga kampanjer och sedan enkelt även flytta runt. Snabba enkla och effektiva lösningar!
Läs mer »LJUSGÅRDA
Vår kund Ljusgårda har fått en generell försäljningsökning på 43%, på de butiker där de valt att annonsera via oss på SignMedia! Vi ställde några frågor till Daniel Emilsson på Ljusgårda:
Varför väljer ni att annonsera via digitala skärmar i butik?
-”Vi har valt att annonsera digitalt för att man når ut till många fler i butik och värdet av att synas för oss som ett litet nyare bolag är stort för att kunna bygga kännedom och kunskap om våra produkter och därmed öka försäljningen.”
Hur har försäljningen påverkats av annonseringen och på vilket sätt har relationen med butiken förändrats efter att ni gick upp på skärmarna?
– ”Vår försäljning tack vare digitala skärmarna har ökat där vi har rullande reklam eller annonsering. På sina håll har det ökat så pass bra så butiker har varit tvungen att bredda grundplaceringen med flertal face för att hinna med den ökade efterfrågan på våra salladspåsar.
Relationen till butiken blir bättre och det känns på så vis enklare att sälja in kampanjer och idéer.”
Hur tycker ni samarbetet med SignMedia har fungerat?
-”Vårt samarbete med er på Signmedia har varit enkelt, utvecklande samt problemfritt. Alla förfrågningar eller byte av digitalt innehåll går smidigt och er vilja att hjälpa till är ett stort plus i kanten.”
Daniel Emilsson
Utesäljare
MARABOU
WOW! Mondelez/Marabou hade en försäljningsökning på 334,8% på Maxi Mitt gruppens butiker, där de flesta ligger med i vårt digitala paket. Vi är så glada över detta samarbete! En extra boost och en fantastisk effekt säger de själva, läs vår intervju med Niklas på Mondelez nedan:
Varför väljer ni att annonsera via digitala skärmar i butik tillsammans med SignMedia?
– ”Från när vi testade detta första gången har vi sett fin försäljningsutveckling på våra produkter som vart med i reklamen vi valt och detta har skapat relationer med kunderna som öppnat upp för ännu mer möjligheter. Kunderna uppskattar verkligen denna extra insats med goda resultat.”
Hur har försäljningen påverkats av annonseringen?
-”Under vecka 47 2022 körde ICA Maxi Mitt gruppen annonsering på våra Aladdin & Paradis askar där jag även valde att investera i SignMedias digitala paket för att få ytterligare effekt. De flesta av Maxi Mitt gruppens butiker ligger med i SignMedias digitala paket. Utfallet blev + 17 ton VS 2021 vilket är enormt bra. Index 334,8%! Resultatet visade sig även vara bäst bland övriga regioner på landet. Vi blev fantastiskt nöjda och även kunderna så klart.”
Hur tycker ni samarbetet med SignMedia har fungerat?
-”Här måste jag säga att Inge som jag haft mest kontakt med ger mig energi och viljan att investera i fler kampanjer. Han har också ett jättebra nätverk med köpmännen som betyder mycket idag. Köpmännen kan vara svåra att få till möten med. Vi gör ett fint samarbete med SignMedia som resulterar i mycket goda resultat. TV-skärmar i kassalinjen är bra men SignMedias skärmar är mer riktat vid köptillfället där starka varumärken som vi har får en extra ”Boost” och en fantastisk effekt.”
Vilka utvecklingsmöjligheter ser ni med det här?
-”All typ av marknadsföring är ju bra. Men tricket är ju att kunna välja produkter med rätt timing. Idag kör vi reklamspotar med både choklad och kex och med starka varumärken. Ofta köps choklad & kex på impuls så där gäller det att sticka ut i mängden. Det gäller att påverka konsumenten direkt vid köptillfället. Det betyder mycket för oss med SignMedias digitala teknik. Det handlar också om hur konsumenten skall hitta till våra produkter. Där gör vår säljkår ett fantastiskt fint arbete. De planerar in fler platser i butiken som gör att försäljningen ökar markant.
Våran säljkår skall göra skillnad och ge butikerna en möjlighet att öka sin försäljning. Det känns också extra bra när vi nyligen blev utsedd av Gradiant Benchmarks till Sveriges bästa säljkår på konfektyr.
Detta är ett kvitto på att även alla de ICA butiker som ingår i SignMedias paket har fått tycka till. Vi gillar att göra Win Win affärer där alla parter är nöjda. Då är det lätt att utveckla sig. Det bästa av allt är att vi under 2023 skall göra det ännu bättre, för så är det ju ”
Niklas Waern
Area Manager